English    العربی

انجمن طب فیزیکی و توانبخشی فارس

طب فیزیکی و توانبخشی یکی از رشته های تخصصی پزشکی می باشد که پزشکان عمومی برای دریافت این تخصص باید دوره سه ساله را پس از قبولی در امتحانات تخصصی پزشکی بگذرانند. متخصصین این رشته در سه زمینه طب فیزیکی ( تشخیص و درمان دردهای مزمن و حاد بخصوص بیماریهای عضلانی ، اسکلتی ، ضایعات ورزشی ، کمردررد ، التهاب تاندون و ... ) ،  توانبخشی ( همچون توانبخشی بیماران فلج مغزی و نخاعی، سوختگی ،بیماری های قلبی و ریوی )  و تست تشخیصی نوار عصب و عضله ( جهت تشخیص بیماریهای مختلف عضلانی و اعصاب محیطی )  فعالیت دارند.

اساتید پیشکسوت طب فیزیکی و توانبخشی ، استاد دکتر بهروز کاظمی و مرحوم استاد دکتر محمدرضا علویان قوانینی پس از مراجعت از آمریکا ،از حدود پنجاه سال قبل ، این رشته را در دانشگاه شیراز پایه ریزی نمودند و پذیرش اولین دستیار در سال 1361 در دانشگاه شیراز آغاز گردید و بسیاری از اعضای هیئت علمی دانشگاه های ایران در این رشته فارغ التحصیل دانشگاه شیراز می باشند.
انجمن طب فیزیکی و توانبخشی فارس به طور رسمی با 16 عضو در سال 1382 زیرنظر سازمان نظام پزشکی شیراز با اساسنامه ای مستقل تاسیس گردید. پس از اولین جلسه هیئت مدیره منتخب ، استاد دکتر سيد مصطفی جزایری شوشتری به عنوان رئیس و دکتر ساعد رحیمی نژاد به عنوان دبیر انجمن انتخاب گردیدند که تا سال 92 ادامه یافت . از سال 92 پس از انتخاب هیئت مدیره جدید دکتر ساعد رحیمی نژاد به عنوان رئیس و استاد دکتر علیرضا اشرف به عنوان دبیر انجمن انتخاب گردیدند .بقیه اعضای هیئت مدیره عبارتند از : استاد دکتر سید مصطفی جزایری شوشتری ، دکتر حسین آراد ، استاد دکتر فرپور ، سر کار خانم دکتر کی نوش همایونی و دکتر حمیدرضا علمی. ضمنا استاد دکتر هادیان فرد نیز بعنوان بازرس انتخاب گردیدند و هم اکنون این انجمن 44 عضو فعال دارد.
هدف از تشکیل انجمن سامان بخشیدن به وضعیت رشته در استان ، هماهنگ نمودن اعضا در انجام امورات پزشکی ، ارتقا سطح علمی اعضا و افزایش سطح کیفی خدمات و در نهایت نظارت بیشتر بر عملکرد اعضا بود.


اهم فعالیتهای انجمن به شرح ذیل می باشد:
1-برگزاری یازدهمین کنگره سالانه طب فیزیکی و توانبخشی ایران در شهر شیراز در سال 1378 ، این کنگره یکی از بهترین و بزرگترین کنگره های طب فیزیکی و توانبخشی در ایران محسوب می گردد که با حضور بیش از 650 نفر از سراسر ایران و با شرکت اساتید برجسته ای از آمریکا و کشورهای دیگر بمدت سه روز برگزار گردید.
2-هماهنگ نمودن تعرفه های توانبخشی و نوارعصب در سطح استان
3-شرکت در جلسات نظام پزشکی به طور منظم و فعال
4-برگزاری سمینارهای متعدد علمی با همکاری گروههای مختلف پزشکی از جمله توانبخشي قلبی،ریوی ، پلکسوپاتی ، کمردرد ، ارتز و پروتز و ... و همچنین کارگاه های آموزشی متعدد از جمله ازون تراپی ، لیزر ، پمپ درد ، سونوگرافی و ...
5-برگزاری جلسات صنفی و علمی انجمن به طور منظم
6- برگزاری برنامه های متعدد تفریحی خانوادگی در باغها و پارکها جهت ایجاد همدلی بیشتر بین اعضا انجمن

در انتها از انجمن طب فيزيكی و توانبخشی ايران كه همواره جهت پيشرفت انجمن فارس پشتيبان ما بوده اند تشكر و قدردانی ميگردد.


انجمن طب فیزیکی و توانبخشی فارس

انجمن طب فیزیکی و توانبخشی فارس , دکتر کاظمی , دکتر قوانینی ,دکتر اشرف ,دکتر رحیمی نژاد ,انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران ,بخش طب فیزیکی و توانبخشی شیراز ,پزشکی فیزیکی, انجمن شیراز ,انجمن پزشکی فیزیکی و توانبخشی, رشته توانبخشی, رشته طب فیزیکی, رشته پزشکی فیزیکی

طبیبانه های حافظ

طبیبانه ترین شعر حافظ.....