English    العربی

شناخت بیماریها

کمر درد و بیماریهای ستون فقرات

کمر درد شایعترین بیماری ستون فقرات بحساب می آید که هر کس در طول عمر خود حداقل یکبار به آن مبتلا می شود. علاوه بر کمر درد و دیسک کمر، بیماریهای دیگر ستون فقرات نیز مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

بیماریهای لگن و ران

شکستگی های لگن بدلیل پوکی استخوان، ساییدگی مفصل لگن و در گیری عصب سیاتیک از جمله شایعترین بیماریهای لگن به حساب می آیند.

بیماریهای زانو و ساق پا

ساییدگی مفصل زانو، پارکی رباط و منیسک از جمله شایعترین بیماریهای زانو می باشند که مورد بحث و بررسی بیشتر قرار می گیرند.

بیماریهای مچ پا و انگشتان

پیچ خوردگی یا رگ به رگ شدن مچ پا، کشیدگی رباط، ساییدگی مفصل مچ پا جزو شایعترین بیماریهای مفصلی بحساب می آیند که پیشگیری و درمان آنها بخصوص در ورزشکاران از اهمیت زیادی برخوردار است.

گردن درد و بیماریهای گردن

گردن نسبت به بقیه ستون فقرات از ثبات کمتری برخوردار است و حرکات زیاد ، آن را مستعد انواع بیماریها از جمله فتق دیسک ، ساییدگی مفصل و کشیدگی عضلات و رباطهای اطراف خواهد نمود.

بیماریهای شانه و بازو

بدلیل دامنه زیاد حرکتی شانه، این مفصل مستعد بیماریهای زیادی است. برای حفظ ثبات مفصل شانه ، رباطهای متعددی مورد استفاده قرار میگیرند که فعالیت زیاد آنها در فعالیتهای روزانه و ورزش سبب آسیب و التهاب آنها خواهد شد.

بیماریهای آرنج و ساعد

بیماریهای آرنج همچون آرنج تنیس بازان یا گلف بازان یکی از شایعترین بیماریهای ایجاد درد در اندام فوقانی است که پیشگیری و درمان آنها با روشهای مختلف امکان پذیر می باشد.

بیماریهای مچ دست و انگشتان

دردهای مچ دست و انگشتان بدلایل مختلفی بروز می کنند که شایعترین بیماریها را در اینجا شرح خواهیم داد.

سندرم تونل کارپ

سندرم تونل کارپ که بدلیل تحت فشار بودن عصب مدیان در مچ دست و در تونل کارپ ایجاد میشود ، شایعترین درگیری عصب محیطی است که در خانمها شایعتر بوده و با خواب رفتگی و درد دستها بخصوص در هنگام خواب مشخص میشود. دقیق ترین راه تشخیصی آن نوار عصب می باشد.

بیماری میاستنی گراو

بیماری میاستنی گراو که یک اختلال در محل اتصال عصب به عضله می باشد ، یک بیماری قابل درمان بوده لذا تشخیص بموقع آن از اهمیت زیادی برخوردار است. تست تحریک مداوم یا RST یک تست معمول در کلینیک نوار عصب است که برای تشخیص این بیماری استفاده میشود.

بیماریهای نرون حرکتی و ALS

بیماریهای نرون حرکتی که مهمترین آن بیماری ALS می باشد سبب درگیری اعصاب حرکتی اندامها و بدنبال ان ضعف یا فلجی آنها و همچنین درگیری اعصاب بولبار و بدنبال آن اختلال در بلع و علایم دیگر خواهد شد. مهم ترین راه تشخیصی آن استفاده از نوار عصب و عضله می باشد.

میوپاتی های ارثی و اکتسابی

میوپاتی ها که با ضعف و درگیری عضلات مشخص می شوند به دو دسته مهم ارثی همچون بیماری دوشن و اکتسابی همچون میوپاتی های التهابی تقسیم بندی میشوند. نوار عضله یکی از راههای تشخیصی مهم محسوب می گردد.

نوروپاتی و سندرم گیلن باره

درگیری اعصاب محیطی بدلایل مختلفی همچون دیابت ، الکل ، گیلن باره و ... اتفاق می افتد که سبب کاهش حس و یا ضعف اندامها می گردد.نوار عصب بهترین و دقیق ترین راه تشخیصی است.

پلکسوپاتی و فلج نوزادی

اعصاب اندام فوقانی و تحتانی از شبکه های عصبی بنام پلکسوس منشا میگیرند که درگیری آنها پس از تصادفات یا در هنگام زایمان، بدلیل کشیده شدن دست نوزاد شایع می باشد. نوار عصب برای بررسی دقیق پلکسوس و محل ضایعه مورد استفاده قرار می گردد.

پوکی استخوان

پوکی استخوان و شکستگی های بدنبال آن بخصوص در خانمها پس از یائسگی بسیار شایع است که پیشگیری و درمان آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

ساییدگی مفاصل

ساییدگی مفاصل شایعترین بیماریهای مفصلی در سنین بالا بحساب می آید که می توان گفت جزو لاینفک زندگی در سنین پیری است که پیشگیری و درمان آن یکی از چالشهای سلامت می باشد.

بیماری های روماتیسمی

بیماری های روماتیسمی یکی از شایع ترین بیماریهای مفاصل است که شناخت آنها می تواند در درمان سریعتر بیماری کمک کند.

آسیبهای ورزشی

شناخت و درمان آسیبهای ورزشی یکی از مهم ترین فعالیتهای متخصصین طب فیزیکی می باشد که در اینجا شما را با شایع ترین آسیبهای ورزشی آشنا خواهیم نمود.

طبیبانه های حافظ

طبیبانه ترین شعر حافظ.....